22 december 2021 // Retrospect 2021 en rooster

Normaal doen we slechts eens per maand een nieuwsbrief, maar omdat het einde van het jaar in zicht is doen we er op de valreep nog een extra. Dat klinkt leuk, maar we zullen dan ook begin januari geen nieuwsbrief uitbrengen, dus die zullen jullie dan wel moeten missen.

Allereerst wensen we jullie allen uiteraard prettige feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar toe - dat zal hopelijk ook wederzijds zijn, daar gaan wij in ieder geval gewoon vanuit en laten we hopen dat 2022 (nog) beter wordt! De aankomende dagen zullen we - net als velen van jullie - wel beschikbaar zijn, maar misschien niet altijd even goed bereikbaar. Ook wij hebben (digitale) kerstborrels en nieuwjaarsrecepties, dus we zullen niet altijd direct op kunnen nemen of kunnen antwoorden, maar we zullen (net als altijd) gewoon reageren en we bellen altijd terug!

Het einde van het jaar betekend ook top-10-lijstjes, statistieken, balansen en een retrospectie op 2021. Voor velen was 2021 misschien niet het beste jaar ooit, maar voor ons was het een veelbewogen jaar, maar lees vooral door tot het einde voor meer hierover!

Zoals jullie van ons gewend zijn zullen we eerst een paar nieuwe zaken de revue laten passeren zodat we in 2022 met frisse moed verder kunnen!

Rooster én vakanties

Misschien is het je al opgevallen, of misschien zie je het nu pas omdat we er aandacht op vestigen, maar er is een nieuwe optie in het hoofdmenu genaamd "Rooster". In dit rooster zul je de deelnemers en/of groepen waar je toegang toe hebt zien in een rooster voor de aankomende week of weken - dit kun je gewoon selecteren.

Maar hier zit (stiekem) een extra optie bij; je kunt namelijk ook vooraf vakanties of verlof voor de deelnemers inplannen en in de roosters wordt daar -uiteraard- ook rekening mee gehouden.

Zo kun je in een oogopslag zien hoe, wat en voornamelijk wanneer iemand aanwezig zou moeten zijn en daarnaast heb je ook de mogelijkheid om dit rooster af te drukken (dus niet de hele pagina, maar alleen het rooster wat jij wilt).

Zoals gezegd: dit gaat per deelnemer en/of groep waar toegang toe is, dus alvast een waarschuwing voor beheerders: Ja! het is veel en ja! Je ziet alles, maar dat moet ook juist, want deze optie is namelijk niet voor jullie - deze optie is echt gemaakt voor begeleiders en coördinatoren.

Printen van individuele roosters

Over roosters gesproken... Je hebt nu ook de mogelijkheid om bij een deelnemer het rooster van deze deelnemer af te drukken door simpel op het "print" knopje te drukken. Je hoeft verder niets te exporteren, je hoeft geen bestanden aan te maken of de downloaden. Klik gewoon op printen en klaar. Net zo makkelijk, daar houden we van.

Release Notes

Wist je dat we alle wijzigingen die we doen niet in de nieuwsbrief kunnen stoppen omdat dat te veel is, maar ook bijhouden in onze "Release Notes"? Release Notes zijn te vinden in de Help sectie (in de footer).

2021 Statistieken: Bijna 1 versie per dag

Dan nu, onze "Servates statistieken", want wij houden ook het een en ander bij en we houden van getallen - veel is goed, sommige dingen zijn niet zo goed als we zouden willen, maar daar zijn we ook gewoon eerlijk in.

Als het goed is weten jullie dit al, maar ook omwille van de eerlijkheid: we zien wel "wat" jullie doen (pagina bezoek), maar nooit "waarmee", dus we zien wel waar je veel heengaat, maar geen informatie over deelnemers en/of personen (en dat willen we ook helemaal niet weten).

We hebben in 2021 maar liefst 274 nieuwe versies van Servates online gebracht, dat is iets meer dan 1 versie per werkdag (wij houden van exact: eigenlijk is dat dus 1.04 versie per werkdag, maar dat leest zo lastig weg!). Hebben we dan zo veel bugs en fouten gehad? Nou nee, gelukkig niet, het overgrote deel van deze versies -namelijk iets meer dan 75%- bevatte geen bugfixes maar alleen maar nieuwe mogelijkheden en opties en dat is ons ook wel wat waard! Nu is onze vraag aan jullie eigenlijk: hebben jullie er wat aan gehad?

Gemiddeld, als jullie inloggen bij Servates, zijn jullie ook lang aanwezig - want we zien bij een gemiddeld "bezoek" dat jullie minstens 15 "pagina's bezoeken" en daarbij meerdere acties doen. We zien ook dat jullie op zaterdag echt weekend hebben (lees: bijna altijd 0 bezoekers en dat snappen we volledig) en meestal op zondag wel weer gaan kijken hoe de volgende week eruitziet (misschien moet je dat gewoon maandag doen, maar goed - dat is niet aan ons). Jullie zijn op maandag het meeste tijd aan Servates kwijt, maar de donderdag heeft een goede tweede plek! We zien ook dat jullie het langst zitten te "wachten" (wel 1 seconde soms) op het deelnemer overzicht en dat de "Sessie verlopen" pagina in de afgelopen tijd misschien iets te veel getoond werd (en nogmaals excuses daarvoor - dat is intussen gelukkig verholpen!).

We hebben ook even een berekening gedaan over de voorgenoemde bugs die gemeld worden. Helaas zullen bugs er altijd zijn, maar wij kunnen met redelijke trots zeggen dat de gemiddelde tijd tussen melden en oplossen van een bug onder de 10 minuten ligt (het daadwerkelijk getal is 8.6 minuut, maar dat vertaald zich zo lastig in tijd, dus dan ronden we het maar af) - dat betekent overigens niet dat het voor jullie direct "opgelost" is - meestal moet je wachten tot de volgende dag dat we een versie plaatsen, want bugfixes (tenzij ze echt fataal zijn voor het systeem) worden altijd om 03:01 (ja in de nacht) uitgerold naar productie - en nee, dat doen we niet handmatig natuurlijk.

We zien ook een enorme groei in klanten, dat is natuurlijk voor ons goed, maar dat betekent ook dat er meer en meer sociale ondernemingen op zoek zijn naar een tool die gemaakt is voor hen (en stiekem ook door hen), want zonder jullie input hadden wij Servates nooit zo ver kunnen krijgen als waar we nu staan!

Daarnaast zien we gemiddeld 1x per week per omgeving een fatale fout die helaas niet aan ons gemeld wordt (wij zien alleen een fout, maar niet hoe en wat). We blijven dit misschien herhalen, maar neem bij foutmeldingen contact met ons op en geef dit ook door aan jullie collega's dat dit wij echt wachten op deze informatie! Want dit is niet een statistiek waar wij van Servates heel blij van worden. Liever eens te vaak gebeld met Servates om iets wat nét opgelost is, dan accepteren dat het niet goed gaat!

Weet je ook dat wij al minstens 6 keer (waarschijnlijk meer, maar deze gesprekken houden we eerlijk gezegd niet zo goed bij) zijn benaderd in de afgelopen 4 maanden om data te delen over de onderzoeken? Wees gerust, dat doen we nooit en zullen we nooit doen (daar hebben we ook contracten voor), maar dat betekent wel dat we met z'n allen bezig zijn om een goede richting in te gaan om de wereld inzichtelijker te maken en beter te kunnen meten dat we doen wat we beloven - vandaar ook dit laatste deel van ons: het hoeft niet altijd mooi te zijn, zolang je er maar eerlijk over bent.

We hebben nog één laatste vraag aan jullie: willen jullie bij klachten, opmerkingen of goede ideeën gewoon contact met ons opnemen?

En met deze woorden laten we jullie rustig het nieuwe jaar in gaan - we spreken snel!